غزلیات حافظحافظ

غزل ۱۹۵- غلام نرگس مست تو تاجدارانند

غلام نرگس مست تو تاجدارانندخراب باده لعل تو هوشیارانند
تو را صبا و مرا آب دیده شد غمازو گر نه عاشق و معشوق رازدارانند
ز زیر زلف دوتا چون گذر کنی بنگرکه از یمین و یسارت چه سوگوارانند
گذار کن چو صبا بر بنفشه زار و ببینکه از تطاول زلفت چه بی‌قرارانند
نصیب ماست بهشت ای خداشناس بروکه مستحق کرامت گناهکارانند
نه من بر آن گل عارض غزل سرایم و بسکه عندلیب تو از هر طرف هزارانند
تو دستگیر شو ای خضر پی خجسته که منپیاده می‌روم و همرهان سوارانند
بیا به میکده و چهره ارغوانی کنمرو به صومعه کان جا سیاه کارانند
خلاص حافظ از آن زلف تابدار مبادکه بستگان کمند تو رستگارانند

 

غزل ۱۹۵

حافظ

خواجه شمس‌الدین محمد بن بهاءالدّین حافظ شیرازی (حدود ۷۲۷ – ۷۹۲ هجری قمری برابر با ۷۰۶ - ۷۶۹ هجری شمسی)، شاعر بزرگ سدهٔ هشتم ایران (برابر قرن چهاردهم میلادی) و یکی از سخنوران نامی جهان است. بیش‌تر شعرهای او غزل هستند که به‌غزلیات حافظ شهرت دارند. گرایش حافظ به شیوهٔ سخن‌پردازی خواجوی کرمانی و شباهت شیوهٔ سخنش با او مشهور است او از مهمترین تأثیرگذاران بر شاعران پس از خود شناخته می‌شود. در قرون هجدهم و نوزدهم اشعار او به زبان‌های اروپایی ترجمه شد و نام او بگونه‌ای به‌محافل ادبی جهان غرب نیز راه یافت. هرساله در تاریخ ۲۰ مهرماه مراسم بزرگداشت حافظ در محل آرامگاه او در شیراز با حضور پژوهشگران ایرانی و خارجی برگزار می‌شود. در ایران این روز را روز بزرگداشت حافظ نامیده‌اند.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. معاني لغات غزل(195)

    نرگس: ( استعاره) چشم معشوق ، چشم خماري .

    تاجدراران:شاهان، آنان كه كلاه دوازده ترك درويشان را كه تاج نام دارد بر سر مي گذارند، كنايه از صوفيان .

    خراب: مست ، مست از پاي در آمده .

    لعل: ( استعاره) از لب معشوق

    هوشياران: غير مستان، بيداران و آگاهان .

    غماز:خبر چين، نمّام ، سخن چين.

    زلف دوتا: موي سر كه به دوقسمت به يكطرف صورت راست وچپ فرو افتاده باشد، زلف خميده كه به دوطرف صورت به پايين ريخته شده باشد.

    يمين :جانب راست

    يسار: جانب چپ

    تطاول:تجاوز، گردن كشي كردن، دراز دستي ريا، ظلم وجور و تعدّي ، تصرف ناحق.

    كرامت:بخشش.

    عارض:چهره .

    هزارانند :هزاران نفرند.

    پي خجسته : خجسته پي ، مبارك قدم ، فرخ پي.

    صومعه:ديرراهب و در اينجا كنايه از خانقاه است.

    سياه كاران :بدكاران،ر ستمكاران، گناهكاران

    خلاص:آزاد و، رها شده.

    معاني ابيات غزل(195)

    (1) تاجداران شايسته اينند كه غلام چشم مست و خماري تو باشند و مردم هوشيار اين شايستگي را دارند كه از شراب لب لعل مانند تو مست و خراب مي شوند.

    (2) باد صبا ( با پراكندن بوي زلفت) درباره تو خبر چيني كرد و من را اشك چشم رسوا ساخت و گرنه عاشق و معشوق را از نگهدار يكديگرند .

    (3) آنگاه كه زير خرمن زلف دو طرفه خود گذر مي كني، نگاه ( به دو طرف خود) بيندازو ببين كه چگونه از طرف راست و چپ تو مردم ، برايت بي قراري مي كنند.

    (4) مانند نسيم صبا بر بنفشه زار بگذر تا بنگري كه از تعدي و تجاوز زلف تو تا چه حد سوگوراني سر بر زانو دارند.
    (5) اي خداشناس ! دست از من بدار و بدان كه بهشت قسمت ماست و اين گناهكارانند كه استحقاق بخشش خداوند را دارا هستند .

    (6) نه تنها من به شوق گل چهره تو غزلسرايي مي كنم كه از طرف كه بنگري هزاران بلبل نغمه خوان تواند . (7) اي خضر مبار ك قدم تو مرا دستگيري و ياوري كن كه من پياده مي روم . همراهان سواره اند.

    (8) به ميخانه سري بزن و با نوشيدن شراب صورت خود را گلگون كن با خانقاه پا مگذار كه آنجا تباهكاراني چند گرد هم جمعند .

    (9) خدا كند كه حافظ از آن زلف پر پيچ وتاب رهايي نبايد، چرا كه آنهايي كه در كمند تو بسته و اسيرند رستگاران واقع اند.

    شرح ابيات غزل(195)

    وزن غزل مفاعل فعلاتن مفاعلن فع لان

    بحر غزل: مجتث مثمن مخبون اصلم مسبغ

    *

    اوحدي: قلندران تهي سر ، كلاه دارانند به ترك يار بگفتند و بردبارانند

    *

    اين غزل يكي از چند غزل خالص و عاشقانه حافظ است اما از آنجاكه اين شاعر آزاده و صريح اللّهجه در هيچ دوره از زندگاني پر دغدغه خود از دست حاسدان و كج انديشان و معترضان خيال راحت نداشته است خواهي نخواهي در يك غزل صرفاً عاشقانه هم نمي تواند به معاندين خود گوشه يي نزند . مفاد بيت پنجم و هفتم و هشتم اين غزل پاسخي است به اعتراضات صوفيان قشري .

    اين نكته را نبايد از نظر دور داشت كه غزل حافظ را مردم كوچه و بازار كه قلباً با شيوه و مرام اين شاعر مردمي همراه و موافق بودند دست به دست مي گردانيدند و همين اعتنا و توجه مردم به اشعار حافظ ، تا حد زيادي سبب تحريك رقيبان و معاندين حافظ مي شده است.
    شرح جلالی بر حافظ – دکتر عبدالحسین جلالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا